Jeżeli Twoje dziecko ma problemy z nauką, szybko się męczy, trudno jest mu się zorganizować i zabrać do lekcji – spróbuj tych sposobów! Wcześniej jednak sprawdź czy przypadkiem nie występują u dziecka Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego. Zaburzenia te najczęściej ujawniają się u dzieci w okresie przedszkolnym lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej, kiedy to gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.

Niektórym dzieciom trudno jest się skupić na nauce, zadanej pracy domowej czy projekcie do wykonania. Odrabianie lekcji w domu przeciąga się do kilku godzin ślęczenia nad książkami – których efektem jest niejednokrotnie wyczerpanie i zmęczenie dziecka. Dlaczego tak się dzieje? Czy dziecko nie chce się uczyć? A może ma problemy o których jeszcze nie wiesz?
W pierwszych klasach szkoły podstawowej od 3% do 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego APD, które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci. Jeżeli podejrzewasz jakiekolwiek ryzyko powstania tego typu zaburzeń u swojego dziecka – skontaktuj się z jednym z naszych ośrodków i wykonaj profesjonalną diagnozę Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego APD.

W międzyczasie wspieraj dziecko w nauce na co dzień poprzez czułą i troskliwą opiekę, wykorzystując również poniższe sposoby:

Po pierwsze: Zaplanuj naukę z dzieckiem.

Weź do ręki swój kalendarz i określ ile czasu w tygodniu jesteś w stanie poświęcić dziecku. Podziel przedmioty na te najtrudniejsze dla dziecka i te najłatwiejsze. Podziel materiał na odstępy czasowe. Zrób plan szczegółowy, w którym zaplanujesz godziny nauki dziecka tak, aby były one dla niego najbardziej efektywne. Jeżeli dziecko jest „skowronkiem”, chętnie wstaje rano i czuje się mniej zmęczone – to zaplanuj naukę na godziny poranne. Jeżeli jest typem sowy, zdecydowanie lepiej skupi się wieczorem, po dłuższym odpoczynku. Dziecko może zacząć odrabianie lekcji od przedmiotów najłatwiejszych, które zajmują najmniej czasu.

Po drugie: Dziecko powinno mieć odpowiednią ilość snu.

Ustal poprzez obserwację ile czasu potrzebuje Twoje dziecko, żeby jego organizm się zregenerował. Jeśli Twoje dziecko będzie wypoczęte i zrelaksowane, jego mózg łatwiej przyswoi materiał.

Amerykańska fundacja The National Sleep Foundation (NSF) opracowała nowe zalecenia dotyczące czasu snu na różnym etapie życia. Dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat) powinny spać 9-11 godzin na dobę, nastolatki (14-17 lat) powinny spać 8-10 godzin. Od ilości i jakości snu zależy zdrowie Twojej pociechy. Spraw by miało go wystarczająco dużo.

Po trzecie: Motywacja i wizualizacja.

Zastanów się razem z dzieckiem dlaczego praca nad lekcjami jest ważna. Jakie korzyści przyniesie za tydzień, miesiąc, kilka lat. Zachęć dziecko do napisania albo narysowania na kartce własnych marzeń, które można osiągnąć dzięki pracy i nauce. Powieś ją w widocznym miejscu i często o tym rozmawiaj z dzieckiem.

Po czwarte: Korzystaj z mnemotechnik.

Mnemotechniki to sposoby ułatwiające zapamiętywanie i przypominanie sobie różnych informacji. W procesie zapamiętywania u dziecka, wykorzystaj skojarzenia i wyobraźnię, za którą odpowiada prawa półkula mózgowa. Dzięki temu dziecko odciąży lewą półkulę, którą na co dzień obarcz największym ciężarem zapamiętywania wkuwając regułki i suche fakty. Przykładowo: dziecko szybciej przyswoi słówka z angielskiego albo zapamięta liczby w odpowiedniej kolejności (np. 1410 bitwa pod Grunwaldem), jeśli pomożesz mu opracować „klucze” do słów czyli krótką historyjkę. Pomoże mu ona w łatwy sposób zapamiętać owe słowa lub liczby uszeregowane w odpowiedniej kolejności. Sprawdź jak działa pamięć Twojego dziecka, czy działają na nią kolory lub skojarzenia, a może dziecko jest kinestetykiem, który zapamiętuje przez działanie i ruch?

Po piąte: Powtarzaj materiał z dzieckiem.

Człowiek posługuje się dwoma rodzajami pamięci – krótkotrwałą i długotrwałą. Powtarzany materiał pozwala na zapisanie go w pamięci długotrwałej dziecka, która stanowi ostatni etap przetwarzania wiadomości. Powstaje wtedy tzw. engram czyli trwały ślad pamięciowy. Pamięć długotrwała u dziecka koduje słowa i pojęcia z uwagi na ich znaczenie, semantykę, kontaminację – wszystko to, co ich sens przywodzi na myśl. W ten sposób pamięć długotrwała staje się ogromną siecią wzajemnych powiązań i tak też powstają mapy myśli. Materiał lekcyjny trzeba powtarzać z dzieckiem krótko – ale często. Najlepiej bezpośrednio po lekcji, później przy odrabianiu zadań i przed następną lekcją.

Po szóste: Rób przerwy krótkie i długie.

Jeżeli zasiadłeś z dzieckiem do lekcji – wyznaczcie sobie regularne przerwy. Przerwy krótkie 5 – 7 minutowe powinny być robione 30 – 45 minut, lub częściej jeżeli czujesz że dziecko jest zmęczone. Dłuższe przerwy 20 minutowe, powinny być robione co 2h. Pomogą one wzmocnić poziom uwagi i skupienia dziecka. W czasie przerw możecie wspólnie wykonać 10 przysiadów, pobawić się kto zrobi więcej pompek, wypić zdrowy sok lub zwyczajnie się pośmiać. Pamiętajmy że pamięć ludzka ma swoje ograniczenia. Dziecko nie zarejestruje więcej informacji, niż pozwolą mu na to jego naturalne predyspozycje, samopoczucie i aktualny poziom skupienia.

Po siódme: Aktywność fizyczna i świeże powietrze.

Zanim dziecko rozpocznie naukę, powinno spędzić trochę lub więcej czasu na świeżym powietrzu – aby lepiej dotlenić mózg. Jeżeli nie jest to możliwe – po prostu otwórz okna i przewietrz pokój. Krew transportuje do każdej komórki Twojego ciała, w tym także do mózgu, niezbędne składniki potrzebne do życia, w tym także tlen. Dlatego właśnie zalecana jest aktywność na świeżym powietrzu lub przynajmniej przy otwartym oknie. Kilka wspólnie zrobionych ćwiczeń wymagających współpracy lewej i prawej strony ciała, prawej i lewej ręki lub nogi pomogą dziecku w synchronizacji półkul mózgowych. Synchronizacja z kolei przyczynia się do rozwoju połączeń między neuronami - komórkami mózgowymi.

Po ósme: Podaj dziecku podczas nauki zdrowe napoje i przekąski.

Najlepsze do podjadania w przerwach będą świeże owoce sezonowe, orzechy a do picia czysta woda. Badania naukowe dowodzą, że właściwe nawodnienie organizmu w czasie np. klasówki sprzyja lepszemu wynikowi średnio o 4,8 proc. Unikaj podawania dziecku słodyczy - powodują szybki wyrzut insuliny do krwi a później szybki jej spadek. W efekcie dziecko może być mocno pobudzone, żeby zaraz zrobić się senne i ociężałe. Z owoców możesz podać dziecku polskie jabłka. Badacze z Uniwersytetu z Massachusetts odkryli, że sok jabłkowy wzmaga produkcję neuroprzekaźnika zwanego acetylocholiną, co prowadzi do usprawnienia działania pamięci. Orzechy wzmacniają oraz stymulują mózg do pracy, poprawiają koncentrację. Zawierają wiele witamin: B1, B2, PP, C, oraz składników mineralnych, takich jak magnez, potas czy fosfor. Spożycie około 30g dziennie orzechów lub migdałów zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na magnez i witaminę E.

Powyższe sposoby na pewno ułatwią dziecku pracę nad zadaniami domowymi. Pamiętaj jednak, że Twoje łagodne wsparcie i zrozumienie jest dla dziecka najlepszą pomocą. Jeżeli dziecku trudno jest utrzymać uwagę na właściwym poziomie, szybko się męczy i zniechęca, zachowuje się tak jakby nie słyszało lub nie rozumiało czytanych mu poleceń z zadań, lub tego co do niego mówisz - sprawdź czy Twoje dziecko nie posiada zaburzeń przetwarzania słuchowego. Pozwoli Ci na to nasza Ankieta Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego APD.

 

 

Share

Komentarze obsługiwane przez CComment